- Startsida
- SKR
- Näringsliv, arbete, digitalisering
- Digitalisering
- Informationsförvaltning
- Klassa 2.0, klassificeringsstruktur
Klassa 2.0, klassificeringsstruktur
I dagens informationsålder är samarbetet mellan olika roller avgörande för att säkerställa att myndigheters informationsresurser systematiseras och hanteras effektivt.
Information ska vara användbar både nu och i framtiden genom att se till att rätt person har enkel tillgång till rätt information vid rätt tillfälle. Detta kräver att all information inom myndigheten är klassificerad och försedd med relevanta attribut för smidig återsökning och rätt behörighetshantering.
Klassa 2 är en metod för en klassificeringsstruktur, ett sätt att skapa struktur och sammanhang för att lättare kunna förstå hur olika saker hänger samman och vilka beröringspunkter de har. Klassificeringsstruktur bygger på en verksamhetsstruktur som har sin utgångspunkt i lagstiftning. Klassa 2 är organisationsoberoende, det vill säga den har inte någon koppling till en myndighetens politik- eller tjänstemannaorganisation.
Klassa 2 är framtagen inom Samrådsgruppen för kommunala arkivfrågor vars huvudmän är Sveriges Kommuner och Regioner samt Riksarkivet.
Filer för nedladdning
Introduktion och metoddokument
Introduktion (PDF) Pdf, 82 kB.
Metod 1: Begrepp och analysmodell (PDF) Pdf, 705 kB.
Metod 2: Kärnverksamheter (PDF) Pdf, 261 kB.
Metod 3: Klassificera hälso- och sjukvård (PDF) Pdf, 289 kB.
Verktyget Klassa 2.0
Ledning, verksamhetstyp 1 (Excel) Excel, 105 kB.
Klassa 4.0: Informationsklassning
Med metoden Klassa Informationsklassning får verksamheten hjälp att välja rätt åtgärder för ökad informationssäkerhet.
Informationsansvarig
-
Caspar Almalander
Handläggare