Publicerad 20 april 2022

Starka budskap från Kievs borgmästare

Idag medverkade Vitalij Klitschko, borgmästare i Kiev, på en webbsänd SKR-konferens. SKRs ordförande Anders Knape uttryckte sitt och hela Sveriges stora stöd för Ukrainas kamp.

Under inledningen av SKRs konferens Internationella dagen, med fokus på demokratifrågor, höll Vitalij Klitschko, ordförande för Association of Ukrainian Cities och borgmästare i Kiev, ett anförande via länk.

Vitalij Klitschko beskrev den extrema situation som Ukraina befinner sig i och vittnade om de fruktansvärda scener som nu utspelas i många städer runtom i landet, där tusentals civila ukrainare har dödats.

Under anförandet tackade han också för allt stöd som Sverige bistått med. Han lyfte också hur viktigt det är att stödet består och att Ukrainas kamp är en kamp för demokratin.

– Endast tillsammans kan vi stoppa invasionen. Vi försvarar inte bara vårt eget land utan även våra demokratiska rättigheter och värderingar som är europeiska. Ukraina vill vara en del av det demokratiska Europa och kommer inte acceptera ett auktoritärt styre där mänskliga rättigheter inte respekteras. Kiev är en måltavla för Rysslands attack, vi står emot och försvarar vårt hemland och våra familjer, sade Vitalij Klitschko.

SKRs ordförande Anders Knape uttryckte sitt stora stöd för Ukraina, och gav uttryck för det omfattande stöd som finns runtom i hela Sverige, inte minst på lokal och regional nivå.

– ”Ukraine is not alone”, som myntades under annekteringen av Krim 2014, är ett uttryck som fortfarande lever. Vi är imponerade av ert motstånd. Ni kämpar för våra demokratiska rättigheter och vi stödjer er fullt ut i detta. Vi tar emot ukrainare som nu flyr för sin liv och hoppas att de kan återvända inom en snar framtid, sade Anders Knape.

Vitalij Klitschko (th) medverkade via länk under Internationella dagen.

Läs vidare

Pressjour

Informationsansvarig

• Helene Lindstrand
    Presschef

Kontaktformulär SKR

Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.