Ny rapport om effektivitet i hälso- och sjukvården – tema kvalitet
4 december lanserade RKA den tredje regionrapporten som belyser frågor inom kvalitet, som är en central del av effektivitet, inom hälso- och sjukvården. Den riktar sig i första hand till politiker och tjänstepersoner på övergripande ledningsnivå i regioner, samt till departement och myndigheter som följer regionerna och dess produktivitet samt effektivitet.
– Det är inte enkelt att skaffa sig en övergripande bild av hälso- och sjukvårdens kvalitet. Det i sig är något vi kommenterar i rapporten. Vi har avgränsat oss till att undersöka några dimensioner av kvalitet: personcentrering, väntetider samt kvalitetsindikatorer inom diabetesområdet, säger Maria Price, kanslichef vid RKA.
I rapporten kan vi konstatera att många patienter är nöjda och i synnerhet bland patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Även inom den slutna specialiserade sjukhusvården är nöjdheten hög. Statistiken för väntetider visar på utveckling som går åt olika håll. Här finns också mycket stora skillnader mellan regioner.
Informationsansvarig
-
Maria Price
Kanslichef